۱۹ شهریور ۱۳۸۷

سهم زنان از ارث باید برابر با مردان باشد


چنانچه به برابری حقوق زن و مرد اعتقاد داشته باشید، باید به برابر بودن ارث برای وارثین زن یا مرد و همچنین زن و شوهر نیز معتقد باشید.
زنان طبق قوانین اسلامی در اکثر موارد حقوقشان نصف مرد است و خصوصا این تبعیض در رابطه با ارث نیز وجود دارد. به چند دلیل نباید سهم زنان از ارث نصف مردان باشد:
1- قوانین اسلامی نشانگر بی ارزش بودن زن در اسلام و در بین اعراب پیش از اسلام است.
2- زنان نیز مانند مردان انسان هستند و باید از تمام حقوق شهروندی و انسانی همانند مردان برخوردار باشند، به این دلیل که هیچ مرد یا زنی در هنگام تولد کوچکترین اراده ای در انتخاب جنسیت خود نداشته است، بنابراین باید با سایرین حقوقی برابر داشته باشد.
3- دختران متولد شده در یک خانواده مانند پسران آن خانواده، فرزند همان پدر و مادر هستند، و چرا نباید به اندازه پسران سهم داشته باشند!؟ مگر پدر و مادر می توانسته یا می خواسته اند که فرزندشان پسر یا دختر به دنیا آید؟ مگر مادر یا پدر دلسوزی می تواند فرزندی را بیش از فرزند دیگر دوست داشته باشد!؟ یا حتی زمانی که یک دختر و پسر دوقلو در خانواده ای متولد شوند، آیا انصاف است که دو نفر که در یک زمان و مکان واحد و از یک پدر و مادر متولد شده اند دارای حقوق برابر نباشند!؟
4- زنان که در جامعه اسلامی دارای حقوق اجتماعی محکمی برای دفاع از خود نیستند و هیچ پشتوانه مالی و امنیتی ندارند و حتی به راحتی نمی توانند شغل و درآمد مناسب داشته باشند، پس چرا باید نصف مردان ارث بگیرند؟! تفسیر مفسرین اسلامی این است که چون زنان در خانواده اولیه خود تحت تکفل پدر هستند و پس از ازدواج تحت تکفل شوهر خود هستند، پس نیازی به ارث برابر ندارند! در جواب این موضوع چهار نکته لازم به ذکر است:
  • زنان برده نیستند که از بردگی یک خانواده بیرون آیند و به بردگی شوهر خود برسند!
  • چرا زنان نباید مستقل باشند و بتوانند در جامعه کار کنند؟ در هر کشوری که زنان به کار مشغول شوند، آن کشور رشد اقتصادی را تجربه خواهد کرد به این دلیل که اولا برای کار نیاز به تحصیلات و تخصص بیشتر است و این به بالا بردن سواد زنان کمک می کند که هم زنان دارای تخصص علمی می شوند و هم فرزندان بهتری تربیت می کنند; و دلیل دوم رشد اقتصادی این است که چون زنان به تحصیلات روی می آورند و همچنین دارای شغل هستند، سطح باروری عمومی در جامعه کم می شود و این برابر با رشد جمعیت کمتر و زندگی بهتر است.
  • وقتی که برخی از زنان از طرف شوهر خود مورد آزار و اذیت قرار می گیرند، باید برای دفاع از خود پشتوانه داشته باشند، و وقتی دولت ضد بشری مثل جمهوری اسلامی به مردان اجازه تاخت و تاز دهد و پشتوانه امنیتی را از زنان سلب کند، زنان با داشتن پشتوانه مالی، بهتر می توانند از حقوق خود دفاع کنند، بنابراین داشتن سهم برابر به داشتن امنیت بیشتراین دسته از زنان کمک خواهد کرد.
  • زنان با گرفتن سهم برابر و بیشتر می توانند باعث بهبود زندگی خود و خانواده شان شوند.
  • در هر شرایطی زنان و مردان با هم در یک جامعه و یک خانواده زندگی می کنند، پس وقتی که شما با جنسیت پسر در خانواده ای متولد می شوید، مایلید که لااقل مادرتان در هنگام تقسیم ارث با برادران خود سهم برابر داشته باشد، ولی هرگز اینگونه نشد! که اگر مادرتان تا امروز ارث خود را گرفته باشد، کاملا به منظور من پی برده اید و می دانید که مادر شما نصف آن مقداری که می توانست به زندگی خانواده فعلی شما کمک کند، کمک کرده است! و اگر در هر شرایطی نمی تواند این گونه باشد، مثلا شما از خانواده ای باشید که فقط دارای خاله باشید و دایی نداشته باشید یا از خانواده ای باشید که پدر شما تحت این شرایط مجبور نشود که سهم ارث بیشتری به عمه های شما بدهد، ولی مطمئن باشید که در نهایت جایی عدم برابری ارث گریبان شما که مرد هستید را نیز خواهد گرفت و آن ممکن است زمان ازدواج شما باشد، مطمئنم در صورتی که خودتان خواهر نداشته باشید تا مجبور باشید سهمتان را با او تقسیم کنید، ولی مایلید زمانی که همسرتان دارای برادر است، سهم او با برادرانش برابر باشد!
همانطور که گفتم نمی توانیم زندگی کردن در کنار زنان را انکار کنیم، بنابراین اگر صحبت منفعت هم باشد باید گفت که برابر نبودن سهم ارث زنان با مردان هرگز به صلاح هیچکس نیست.

۱ نظر:

ناشناس گفت...

ممنون کاوه جان